Księgowość ogółem polega na rejestracji w ujęciu pieniężnym lub ilościowym, odpowiednio udokumentowanych zdarzeń gospodarczych, które powodują zmiany w majątku firmy i źródłach jego pochodzenia. Każda firma mała czy też większa ma obowiązek regularnego prowadzenia księgowości. Jednak istnieją dwa rodzaje księgowości pełna oraz uproszczona. Którą z nich dany przedsiębiorca wybierze - zależy tylko i wyłącznie od niego. Najważniejsze by podjął najlepszą decyzję dla swojego biznesu.
Księgowość uproszczoną mogą prowadzić:
W skład tej formy prowadzenia księgowości wchodzą:
- podstawą do wyliczania podatku jest różnica, która obliczana jest pomiędzy przychodem i kosztami.
Pełną księgowość mogą prowadzić:
Jest ona bardziej skomplikowana, gdyż wiąże się z obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Księgi rachunkowe obejmują:
Pełna księgowość dostarcza firmie wiele istotnych informacji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa. Bardzo ważne jest, by wybrać odpowiednią formę księgowości idealnie dopasowaną do własnej firmy, gdyż prawidłowe funkcjonowanie biznesu to połowa sukcesu.
Księgowość uproszczoną mogą prowadzić:
- osoby fizyczne,
- spółki cywilne osób fizycznych,
- spółki jawne osób fizycznych,
- spółki partnerskie,
W skład tej formy prowadzenia księgowości wchodzą:
- Ryczałt ewidencjonowany
- Karta podatkowa
- Księga przychodów i rozchodów
Pełną księgowość mogą prowadzić:
- spółki handlowe,
- inne osoby prawne,
Jest ona bardziej skomplikowana, gdyż wiąże się z obowiązkiem prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Księgi rachunkowe obejmują:
- Dziennik
- Konta księgi głównej
- Konta ksiąg pomocniczych
- Zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych,
- Wykaz składników aktywów i pasywów
Pełna księgowość dostarcza firmie wiele istotnych informacji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa. Bardzo ważne jest, by wybrać odpowiednią formę księgowości idealnie dopasowaną do własnej firmy, gdyż prawidłowe funkcjonowanie biznesu to połowa sukcesu.