Navigation Menu

Zapraszamy do kontaktu z biurem: informacja.ksiegowy@gazeta.pl


Co to jest budżet?

Budżet w dzisiejszych czasach stanowi bardzo popularne stwierdzenie. Używamy go wręcz nałogowo, opisując działalność gospodarczą na rynku. Jednak czy tak naprawdę zdajemy sobie sprawę czym on jest?

Mówiąc “budżet” zazwyczaj mamy na myśli środki pieniężne jakimi dysponuje dane przedsiębiorstwo. Częściowo jest to prawda, jednak definicja określa go jako zestawienie planowanych wpływów i wydatków firmy. Bardzo istotne jest, aby nie mylić ich z przychodami i kosztami, które w przeciwieństwie do wpływów i wydatków nie określają rzeczywistych przepływów pieniężnych. Budżet nie stanowi pojęcia zarezerwowanego dla korporacji. Dotyczyć on może każdej skali działalności począwszy od budżetu domowego, poprzez budżet firmowy, aż po budżet państwowy.

Budżet operacyjny to plan, zawierający informacje o finansowanych zadaniach, koordynacji, a także harmonogramie wpływów w wydatków podmiotu. Plan budżetu stanowi tak zwany limit finansowy możliwy na poświęcenie na wydatki określonej jednostki. Różnice pomiędzy planem, a wykonaniem budżetu noszą nazwę odchyleń.