Navigation Menu

Zapraszamy do kontaktu z biurem: informacja.ksiegowy@gazeta.pl


Samozatrudnienie

Samozatrudnienie to innymi słowy prowadzenie własnej działalności gospodarczej na podstawie umów o współpracy (umowy zlecenia czy umowy o dzieło), w których występuje zapis o tym, że zleceniobiorca czy wykonujący dzieło prowadzi firmę. Praca na własny rachunek i własne ryzyko mogą być dla samozatrudnionego opłacalne, jednak to rozwiązanie ma też swoje wady.

 Jakie są korzyści dla samozatrudnionego, a jakie dla pracodawcy?


Samozatrudniony nie jest podporządkowany pracodawcy, może swobodnie decydować o miejscu i czasie pracy, jak również samodzielnie podejmować decyzje o sposobie realizacji zadań do wykonania. Ponadto zwiększa swoje zyski współpracując z kilkoma przedsiębiorcami jednocześnie. Natomiast pracodawca obniża koszty działalności redukując etat, nie ponosi kosztów związanych z utrzymaniem pracownika (nie opłaca składek ZUS, nie rozlicza PITów pracowniczych), a także w razie niezadowolenia ze współpracy ma możliwość jej natychmiastowego zakończenia.

 Jakie są wady dla samozatrudnionego, a jakie dla pracodawcy?

Samozatrudniony zobowiązany jest samodzielnie rozliczać się z fiskusem, odprowadza niższy ZUS, traci możliwość płatnego urlopu wypoczynkowego i sam ponosi ryzyko. Pracodawca musi liczyć się z tym, że pracownik nie współpracuje tylko z nim, nie ma kontroli nad samozatrudnionym i nad sposobem realizacji jego zadań.